• Vandaag besteld, vandaag verstuurd!
  • Gratis verzenden vanaf 150,- euro

13 voordelen van bewegen

Gepubliceerd op 2 januari 2022 om 10:09

De voordelen van bewegen zijn oneindig. Hieronder vind je 13 voordelen van bewegen.

1. Bewegen om calorieën te verbranden
Beweging zorgt ervoor dat je calorieën verbrandt. Dat is essentieel wanneer je wilt afvallen. Duurzame gewichtsreductie bereik je door een combinatie van gezonde voeding en door regelmatig te bewegen.

2. Versnelling van je metabolisme
Door meer te bewegen verbrand je meer calorieën. Je ontwikkelt meer spiermassa en je conditie verbetert. Je lichaam past zich hierop aan door in een hogere versnelling te functioneren. Het zal zich daarom aanleren om efficiënter en effectiever om te gaan met de voeding die je tot je neemt.
Het versnellen van je metabolisme is overigens een hele goede manier om af te vallen of om je lichaamsgewicht stabiel te houden.

3. Bewegen verbetert je gevoel
Door te bewegen verbetert je humeur met sprongen en wordt stress verminderd. Het werkt ontspannend en je slaapt beter.
Als je vaker gaat bewegen, dan maakt je lichaam ook vaker de lichaamseigen neurotransmitters aan.
Deze neurotransmitters bepalen voor een belangrijk deel hoe jij je voelt. Gelukkig kun je deze stofjes zelf beïnvloeden.

4. Je zelfvertrouwen stijgt
Als je meer gaat bewegen ga je er beter uitzien en gaat je zelfvertrouwen vanzelf omhoog.

5. Bewegen is gewoon erg gezond
Lichaamsbeweging heeft niet alleen een positief effect op je gewicht, maar ook op je hart, je bloedsomloop, je bloeddruk, het immuunsysteem en zelfs op je geheugen. Bovendien wordt door beweging het verouderingsproces vertraagd. Je blijft er dus langer jong uitzien.

6. Verbeter je denkvermogen
Niet alleen je spieren, ook je hersenen zijn gebaat bij regelmatig sporten. Intensieve lichaamsbeweging bevordert de bloedsomloop. Zo komt er dus ook meer zuurstof in je hersenen. Hoe meer zuurstof in je hersenen, hoe beter je hersenen kunnen functioneren.

7. Meer zin in seks
Eigenlijk is dit reden genoeg om meer te gaan bewegen. Als je meer beweegt verbetert je conditie en krijg je meer energie om andere dingen te doen. Zo word je ook actiever in bed. Probeer maar.

8. Vet verbranden
Door meer te bewegen verbrand je direct meer calorieën. Ook na de beweging blijf je nog een aantal uren extra calorieën verbranden. Je lichaam is dan aan het herstellen en daar is nu eenmaal energie voor nodig.
Ook je spiermassa neemt toe en spieren hebben meer calorieën nodig om te functioneren. Een kilo lichaamsvet heeft ongeveer 9 kilocalorieën per dag nodig. Maar een kilo spier heeft tot wel 90 kilocalorieën nodig om te functioneren.

9. Tevreden met je lichaam
Het blijkt dat je door te bewegen een positiever lichaamsbeeld en meer zelfvertrouwen krijgt. Je gaat je lichaam anders bekijken. In plaats van hoe het eruit ziet, ga je ook kijken wat het allemaal kan.

10. Minder stress en zorgen
Door intensiever te bewegen, maakt je lichaam endorfine en dopamine aan. Dit zijn neurotransmitters. Deze stofjes geven je een euforisch en goed gevoel, waardoor je beter tegen stress en zorgen kunt. Het is een soort eigengemaakte, natuurlijke drug.

11. Bewegen bevrijd je van dipjes
Intensieve beweging kan depressieve gevoelens verminderen. Je lichaam maakt tijdens de workout het stofje fenylethylamine aan. Als gevolg van de inspanningen stijgt het gehalte van deze stof snel.
Voor het beste resultaat is het verstandig om regelmatig 20 tot 30 minuten aan een vorm van inspanning te doen op 70 procent van je vermogen. Hardlopen is hier zeer geschikt voor.

12. Bewegen houdt je botten gezond
De dichtheid van je botten neemt na je 30ste levensjaar af, waardoor ze steeds brozer worden. Beweging kan helpen dit tegen te gaan. Om sterk te worden en te blijven, is het immers belangrijk je botten regelmatig te belasten.

13. Bewegen vermindert de kans op hart- en vaatziekten
Regelmatig bewegen kent een preventief effect op de belangrijkste oorzaken van hart- en vaataandoeningen, verhoogde bloeddruk en de kans op diabetes 2. Ook heeft regelmatige beweging een positief effect op je cholesterolbalans en verminder je de kans op aderverkalking.

Redenen genoeg om meer te bewegen, toch?

 

Bron: 
1. https://www.hsph.harvard.edu/obesity-prevention-source/obesity-causes/physical-activity-and-obesity/
2. https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/2018/11/13/new-physical-activity-guidelines-for-americans/


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.